کد مطلب:28058
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
با توجه به اينكه هر چيزي غير خدا نابود شدني است پس چه فرقي مي كندانسان به بهشت برود يا به جهنم برود؟
تعمق و تدبر در آيات قرآن كاري شايسته و لازم است همچنين طرح سوال پيرامون مضامين آيات راهي جهت پي بردن به مفاهيم و پيامهاي كتاب خداوند است. ولي براي فهم آيات قرآن بايد روش هاي خاص خودش را به كار بست و با توجه به آيات ديگر معناي كلمات و آيات را دريافت. برداشتي كه شما از آيه {/B« كُلُّ شَيْ ءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ»{w12-16w}{I28:88I}/}، (قصص، 88) كرده ايد قدري ابتدايي و بدون ملاحظه آيات ديگر است. براي اين آيه شريفه چند معنا مي توان ارائه نمود : 1- هر چيزي هالك و معدوم است جز آنچه كه وجه خدا باشد يعني در اين جهان هيچ چيز جز آنچه كه از خداوند نشات گرفته و تجلي صفات و نام هاي او باشد موجود نيست. 2- هر چيزي در اين جهان در معرض هلاكت است جز خداوند ولي هلاكت در اين مقام به معناي تبديل و تغيير است چون تغيير و تبديل از دست دادن ماهيت و وجود قبلي و تحصيل وجود و صورت جديد است بنابر اين تمام موجودات در حال تغيير و تبديل اند جز ذات اقدس او كه تغيير و تبديلي نمي پذيرد و هلاكتي در او راه ندارد. 3- تمامي موجودات اين جهان چون جنبه امكاني دارند و از خود وجودي ندارند همانند هالك و معدوم هستند و تنها خداوند است كه واجب الوجود بود و هيچ چيز همانند او نيست و هيچگونه هلاك و عدمي در او راه ندارد مي بينيم كه اين معاني هيچكدام دلالتي بر اينكه انسان معدوم و نيست خواهد شد ندارد اين حقيقت با توجه به آيات ديگر قرآن به خوبي روشن مي شود. مثلا الي ربك الرجعي الي الله المصير {/Bإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ {w6-11w}{I2:156I}/} رجوع همه به پروردگار است و ما همه از اوئيم و به او باز مي گرديم نه اينكه به دنيا مي آييم و سپس نابود مي شويم. همچنين آيات فراوان ديگر كه جملگي دلالت بر خلود بهشت و بهشتيان و جهنم و جهنميان دارد. نكته ديگري كه اشاره به آن خالي از لطف نيست آنكه در فلسفه اين مساله كه موجود انعدام پذير نيست در جاي خود به اثبات رسيده است.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.